Alla inlägg den 5 april 2011

Av Teo - 5 april 2011 23:45

Så skulle han vara fader till alla oomskurna som tror, och så skulle
rättfärdighet tillräknas dem. Han skulle även vara fader till omskurna,
till sådana som inte endast hör till de omskurna utan också vandrar i
spåren av den tro som vår fader Abraham hade som oomskuren. (Rom 4:11b-12)


Gud sa till Abraham: "Se, detta är mitt förbund med dig: Du skall bli fader till många folk. Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara Abraham*, ty jag har gjort dig till fader för många folk." (1 Mos 17:4-5) Abraham skulle inte bara bli fader till judarna, utan till många folk. Han är fader till alla troende.


Abraham förklarades rättfärdig genom tron, utan gärningar.  Alla som, liksom Abraham, tror på Guds löfte förklaras rättfärdiga. Oavsett om de är judar eller hedningar, omskurna eller oomskurna. Abraham är inte bara fader till ett folk, utan till många folk: De troende.


Därför heter det "av tro", för att det skulle vara av nåd och löftet stå fast för alla hans avkomlingar, inte bara för dem som hör till lagens folk utan också för dem som har Abrahams tro, han som är allas vår fader. (Rom 4:16)



---

*Abraham betyder "fader till många". 

Presentation


Men då vi har samma trons ande som i skriftordet: Jag tror, därför talar jag, så tror också vi, och därför talar vi. (2 Kor 4:13)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards