Alla inlägg under juni 2016

Av Teo - 7 juni 2016 01:31

"I kraft av den nåd jag har fått säger jag till var och en av er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en." (Rom 12:3, SFB 2014)

 

När vi har låtit oss förvandlas genom sinnets förnyelse, så innebär det också att vi ser saker mer nyktert. Vi ser att vi själva är skapade av Gud, frälsta syndare. Hur Gud vill använda oss är upp till Honom. Allt ligger i Guds hand.

 

Vi ska därför inte tänka högre om oss själva än vi bör. Det är ett av de främsta sätten som splittring skapas på. Paulus skriver på ett annat ställe:

 

"Om ni nu har tröst hos Kristus, uppmuntran av hans kärlek och gemenskap i Anden, om medkänsla och barmhärtighet betyder något, gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och genom att vara ett i själ och sinne. Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras. Var så till sinnes som Kristus Jesus var." (Fil 2:1-4)

 

När Gud nu har fört oss till tro så har Han också gett oss sin Ande och gjort oss till delar i Kristi kropp:

 

"För liksom vi i en enda kropp har många lemmar och alla lemmarna inte har samma uppgift, så är vi många en enda kropp i Kristus. Men var för sig är vi varandras lemmar.
" (Rom 12:4-5, SFB 2014)

 

Vi ska därför inte upphöja oss över de andra lemmarna i kroppen, utan istället se hur vi kan tjäna varandra och vi ska uppskatta varandras gåvor. 

Presentation


Men då vi har samma trons ande som i skriftordet: Jag tror, därför talar jag, så tror också vi, och därför talar vi. (2 Kor 4:13)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards