Inlägg publicerade under kategorin Uppenbarelseboken

Av Teo - 6 mars 2011 18:45

"Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg deras själar som hade halshuggits därför att de hade vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen. De levde och regerade med Kristus i tusen år. Men de andra döda levde inte, förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden inte någon makt, utan de skall vara Guds och Kristi präster och regera med honom i tusen år." (Upp 20:4-6)


Vi vet av Bibelns undervisning i övrigt att Jesus kommer att komma tillbaka, de döda kommer att uppstå och så kommer domen.


"När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja dem från varandra, som en herde skiljer fåren från getterna." (Matt 25:31-32)


"Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade. Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå." (1 Tess 4:15-16)


Vad är då den första och den andra uppståndelsen om domen sker när Jesus kommer? Den första uppståndelsen gör att den andra döden inte har någon makt över en människa. Den första är alltså när man kommer till tro och får andligt liv. De halshuggna var ju fortfarande själar, det var inte deras (uppståndna) kroppar som Johannes såg. I Johannes evangelium talar Jesus om båda dessa uppståndelser:


"Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. Amen, amen säger jag er: Den stund kommer, ja, den är nu inne, när de döda skall höra Guds Sons röst, och de som hör den skall få liv. Ty liksom Fadern har liv i sig själv, så har han gett åt Sonen att ha liv i sig själv. Och han har gett honom makt att hålla dom, eftersom han är Människoson. Förvåna er inte över detta, ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem. De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom." (Joh 5:25-29)


---


Då kommer alla att höra Jesu röst och ingen kommer att kunna stanna kvar i graven. Både troende och otroende ställs inför Jesus. Därför skriver Hebreerbrevets författare: "I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan" (Heb 3:15). Utan när vi har hört Hans röst och tror så får vi instämma i Lasse Lucidors ord:


Domen fruktar jag wäl stort,
efter jag har illa gjort,
men den trösten jag ej glömmer
att min broder Jesus dömer.


Eller som Jesus själv sa: "Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet." Det är den första uppståndelsen. Den som har del i den har den andra döden ingen makt över.

Av Teo - 6 mars 2011 18:02

"Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg deras själar som hade halshuggits därför att de hade vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen. De levde och regerade med Kristus i tusen år. Men de andra döda levde inte, förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden inte någon makt, utan de skall vara Guds och Kristi präster och regera med honom i tusen år." (Upp 20:4-6)


"I världen får ni lida", sa Jesus, "men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen." (Joh 16:33) Uppenbarelseboken 20 tar upp båda dessa sidor. Vi ser deras "själar som halshuggits" för sin tro. Om dessa står det att "de levde och regerade med Kristus i tusen år". Deras lidande kommer här i ett annat perspektiv. "Jag hävdar att den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår." (Rom 8:18) De hade halshuggits, men nu regerar de med Kristus i 1000 år.


Siffran 1000 är ett symboliskt tal, för fullhet x fullhet x fullhet. Johannes nämner att de halshuggna, martyrerna, regerade med Kristus, men detta är egentligen något som gäller alla troende, redan i detta liv:


"Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus." (1 Pet 2:9)


"Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus." (Ef 2:6-7)


Vi har redan nu blivit satta med Kristus i den himmelska världen, eftersom vi är förenade med Kristus genom tron, men först senare ("i kommande tider") kommer detta att visa sig, när Gud synligt uppenbarar sin rika nåd över oss. Nu är det fördolt. Vi är kungar och präster, genom tron har vi direkt tillträde till Gud, men det är inte något som är synligt.


Kontrasten mellan det synliga och osynliga blir extra stor hos martyrerna. De hade halshuggits, men regerade med Kristus. I denna världen såg de ut att ha förlorat. Men i det andliga hade de segrat.


Jesus sa: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö." (Joh 11:25-26)


---


Vi har så lätt att se till det vi ser. Men vi borde se mer till det osynliga.

"Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut." (Heb 11:17)


---


Mer om Uppenbarelseboken 20:4-6 i nästa blogg.

Av Teo - 6 mars 2011 16:38

"Men om det är med Guds Ande jag driver ut de onda andarna, då har Guds rike kommit till er. Eller hur kan någon gå in i den starkes hus och plundra honom på vad han äger utan att först ha bundit den starke? Sedan kan han plundra hans hus." (Matt 12:28-29)


Guds rike hade kommit. Genom Jesu verksamhet plundrades Satan. Människor befriades från Djävulens välde, de gick från mörker till ljus, otro till tro. På liknande sätt talar Jesus sen före sin korsfästelse:


"'Nu går en dom över världen. Nu skall denna världens furste kastas ut. Och när jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.' Detta sade han för att ange på vilket sätt han skulle dö." (Joh 12:31-33)


Genom Jesu korsfästelse förlorade Satan sin makt. Utan Jesu död skulle vi alla vara kvar i våra synder, vi skulle vara Guds fiender och i Djävulens våld. Men nu är våra synder sonade. Genom förlåtelsen tas vi upp i Guds rike. Satan har inte längre makt över den som tror. Och grunden för detta är det som skedde på korset.


I Uppenbarelseboken beskrivs också hur Satan blir bunden och förlorar sin makt:


"Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen. Och han grep draken, den gamle ormen, det är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år. Sedan kastade ängeln honom i avgrunden, stängde till den och förseglade den över honom, för att han inte längre skulle bedra folken, förrän de tusen åren har nått sitt slut. Därefter skall han släppas lös för en kort tid." (Upp 20:1-3)


Uppenbarelseboken innehåller mycket symbolspråk. I denna passage omtalas t ex "en stor kedja" som används för att binda Satan. Hur blir djävulen bunden? Djävulen förlorade sin makt genom Jesu död. Och han förlorar sin makt över enskilda människor genom att evangeliet förkunnas. Den stora kedjan är en symbol för hur Djävulen binds, men vi vet att det egentligen är på andligt sätt som bindandet sker. Genom evangeliet.


Sker detta endast under 1000 år? Nej, det sker så länge evangeliet förkunnas. 10 är fullhetens tal. 10 x 10 x 10 innebär verklig fullhet, i alla dimensioner. Satans makt kommer inte att brytas för en kort tid, utan den fulla tid som Gud bestämt. Men Satan har fortfarande makt, när evangeliet inte förkunnas. När den rösten tystnar släpps Satan lös igen, om än "för en kort tid".


---


Därför är det naturligtvis viktigt att Guds ord alltid får höras, så att människor befrias ur Satans grepp och förs in i Guds rike. Alla är ju redan försonade och friköpta och behöver höra detta.


---


Mer om de 1000 åren i Uppenbarelseboken 20 i nästa blogg.

Presentation


Men då vi har samma trons ande som i skriftordet: Jag tror, därför talar jag, så tror också vi, och därför talar vi. (2 Kor 4:13)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards