Direktlänk till inlägg 26 februari 2011

Att bli eller förklaras rättfärdig 2

Av Teo - 26 februari 2011 03:58

Förutom att ordet dikaioun har som grundbetydelse att "förklara rättfärdig", så finns det två bibliska läror som talar om att vår rättfärdighet inför Gud inte består i hur vi själva är utan är utanför oss. Den ena är läran att det är Kristus som är vår rättfärdighet.


Jeremia skriver om "en rättfärdig telning" av Davids släkt, som Herren ska låta växa upp. Han ska kallas: "HERREN vår rättfärdighet." (Jer 23:6)


Messias är ingen annan än HERREN, det vill säga vår Gud. Och Messias är "vår rättfärdighet".


Likaså skriver Paulus om "Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren." (1 Kor 1:30-31)


Någon har invänt att vi inte kan ha en helgelse utanför oss, utan att helgelsen handlar om oss själva, men detta är att missförstå vad som menas med "helgad". Att vara helgad är att vara avskild för Gud. Och detta är Kristus helt och fullt, i vårt ställe. Också vi troende är avskilda för Gud, men aldrig fullkomligt. För vår fullkomliga rättfärdighet krävs därför att Kristus levt ett fullkomligt liv i vårt ställe och det inkluderar naturligtvis att Han var (liksom Han fortfarande är) avskild för Gud. Jesaja beskriver det så här:


"Se, min tjänare som jag uppehåller, min utvalde, i vilken min själ har sin glädje. Jag har låtit min Ande komma över honom. Han skall utbreda rätten bland hednafolken." (Jes 42:1)


Och David beskriver Messias på detta sätt:


"Jag har alltid haft HERREN för ögonen, han är på min högra sida, jag skall inte vackla." (Ps 16:8, jfr Apg 2:25)


På detta sätt har Jesus också varit vår helgelse, genom att vara helt avskild för Gud. Han är vår "vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning". Detta är inte något som sker i oss, utan något Kristus varit utanför oss, så att vi inte kan berömma oss av det vi är eller har blivit utan om den "som berömmer sig skall berömma sig av Herren".


Den andra läran är det Bibeln lär om att också troende fortfarande är syndare. Som troende har man fått en ny människa, man är "en ny skapelse" (2 Kor 5:17). Men också synden finns där:


"Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig." (Rom 7:20)


Synden bor fortfarande i den troende, även om det inte hör till den nya människan.


"Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss." (1 Joh 1:8)


Johannes talar här inte bara om att ha syndat, utan om att ha "synd", det vill säga att synden bor i oss. Han skriver senare i sitt brev:


"Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är." (1 Joh 3:2)


Den fullkomliga förvandlingen sker alltså när vi får möta Jesus. Innan dess har vi synd och vår rättfärdighet inför Gud är inte i oss, utan utanför oss: Jesus Messias är HERREN vår rättfärdighet. Nu är vi förklarade rättfärdiga. Då kommer vi också att bli helt rättfärdiga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teo - 27 januari 2020 23:30

Det finns förstås ett undantag när det gäller lydnaden mot överheten. Om överheten befaller något som strider mot Guds Ord, då ska vi inte följa det. Vi kan se exempel på det på flera ställen i Bibeln.   I 2 Mos 1 står det om hur farao befallde b...

Av Teo - 13 april 2017 21:33

Från Rom 12:1 skriver Paulus mer konkret hur vi ska leva det kristna livet. Först skriver han om församlingen och relationen mellan de olika lemmarna i kroppen, att "var för sig är vi varandras lemmar" (v.5). Sedan skriver han om relationen också til...

Av Teo - 14 januari 2017 00:44

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: 'Min är hämnden, jag ska utkräva den,' säger Herren. Men 'om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödan...

Av Teo - 13 januari 2017 00:41

"Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom 12:18)   Det finns två sidor av detta. Å ena sidan är det inte alltid möjligt att hålla fred med människor. Om de begär att vi ska kompromissa med något som vi inte får ...

Av Teo - 10 januari 2017 03:58

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på d...

Ovido - Quiz & Flashcards