Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Teo - 23 februari 2011 23:34

"Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: Den människa som håller lagen skall leva genom den. Men den rättfärdighet som kommer av tron säger: Fråga inte i ditt hjärta: Vem skall fara upp till himlen? - det vill säga för att hämta ner Kristus - eller: Vem skall fara ner i avgrunden? - det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Vad säger den då? Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, nämligen trons ord som vi predikar. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." (Rom 10:5-9)


Vi ser här skillnaden mellan rättfärdigheten genom lagen och rättfärdigheten genom tron. Den som håller lagen ska leva genom den. Det handlar om vad vi ska göra. Rättfärdigheten genom tron handlar istället om att vi inte behöver hämta ner Kristus (Guds Son har redan fötts av jungfru Maria) och inte heller hämta upp Kristus från de döda (Fadern har redan uppväckt Honom) - allt är redan färdigt. Den handlar istället just om att detta som är färdigt förkunnas för oss: "Ordet är dig nära". På samma sätt beskriver Jesus den nya födelsen. Det handlar om att Han kommer från Fadern och hängs på korset. Och så föds man på nytt, när man ser och tror detta:


"Jesus svarade: 'Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.'  Nikodemus sade: 'Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?' Jesus svarade: 'Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden.' Nikodemus frågade: 'Hur kan det ske?' Jesus svarade: 'Du är Israels lärare och vet inte det. Amen, amen säger jag dig: Det vi vet talar vi, och det vi har sett vittnar vi om, och vårt vittnesbörd tar ni inte emot. Om ni inte tror när jag talar till er om det som hör jorden till, hur skall ni då kunna tro, när jag talar till er om det som hör himlen till? Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen. Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.'" (Joh 3:3-16)

Av Teo - 23 februari 2011 00:38

En gång i min ungdom hörde jag en pastor undervisa om saker jag själv inte kunde hitta i Bibeln. Han utgick från texten, men gjorde utläggningar som inte kunde styrkas utifrån texten. Och jag tänkte: "Vad bra att jag får höra det här, för det skulle jag inte kunna hitta om jag själv studerade Bibeln."


Själva tänkandet hade jag förstås redan innan. Något om att man ska göra upptäckter i Bibeln som ingen sett förut. Men just när man sätter ord på det så låter det lika dumt som det är.


Paulus skrev till korintierna: "Ty vi skriver inget annat till er än det ni läser och kan förstå." (2 Kor 1:13)


Och det jag vill betona i just detta sammanhang är inte att man kan förstå Bibeln (även om det också är viktigt), utan att "vi skriver inget annat till er än det ni läser". Det man får ut ur texten ska finnas i texten.


Japp, detta är grundläggande. Men ibland behöver man säga det ändå.

Som med så mycket annat grundläggande. För det är faktiskt svårare att hålla sig till texten än man skulle tro.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards