Direktlänk till inlägg 26 februari 2011

Att bli eller förklaras rättfärdig

Av Teo - 26 februari 2011 03:19

1917 års bibelöversättning skriver:

"Vi hålla nämligen före att människan bliver rättfärdig genom tro, utan laggärningar." (Rom 3:28)


På liknande sätt översätter Bibel 2000:

"Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar."


Svenska Folkbibeln översätter däremot:

"Vi hävdar att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar."


Det är naturligtvis en himmelsvid skillnad mellan att förklaras rättfärdig, samtidigt som man är syndare och att förvandlas så att man blir rättfärdig. Både i Folkbibeln och i 1917 och Bibel 2000 kan vi läsa om att det sker en förvandling i den människa som kommer till tro:


"Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit." (2 Kor 5:17, Folkbibeln)


Frågan är därför inte om det sker en förvandling när man kommer till tro, utan om denna förvandling räknas som vår rättfärdighet. I en artikel från 1983 skriver Sven-Olov Back:


Med fog kan man påstå att dikaioun är ett av huvudorden i de paulinska breven. Ordet brukar översättas »rättfärdiggöra». Givetvis är det överflödigt att påpeka vikten av en korrekt förståelse av ordet. I denna artikel skall vi undersöka om det betyder »göra rättfärdig» (faktitiv betydelse) eller »förklara rättfärdig, frikänna» (deklarativ el forensisk betydelse).


Han ger sedan exempel ur den grekiska översättningen av GT, Septuaginta (förkortas LXX), hur ordet används där:


I LXX förekommer dikaioun drygt 40 gånger. En enda gång kan det vara faktitivt. Det gäller Ps 73:13 där det återger hebr zkh (rena). I övrigt är den forensiska (rättsliga) innebörden klar...


Exempel på detta är (den svenska översättningen av dikaioun i fetstil):


"Om en tvist uppstår mellan män och de kommer inför rätta, och man där dömer mellan dem, skall man fria den oskyldige och fälla den skyldige." (5 Mos 25:1)


"Du skall inte döda den som är oskyldig och har rätt, ty jag frikänner inte någon som är skyldig." (2 Mos 23:7)


Att här översätta så att det skulle handla om en förvandling är naturligtvis orimligt.


Exempel ges också från NT, bland annat detta:


"Och allt folket som lyssnade, också publikanerna, gav Gud rätt och döptes med Johannes dop." (Luk 7:29)


Det är tydligt att detta inte kan handla om att folket förvandlade Gud till något Han inte redan var, utan det handlar om ett erkännande av något som redan var sant. Back skriver vidare:


I Rom 4:5 har vi ett oerhört paradoxalt uttryck. Vi såg ju ovan hur Gud beordrar att den ogudaktige och skyldige inte skall frikännas, förklaras rättfärdig, utan få en fällande dom. Men enligt Rom 4:5 handlar Gud just på det sätt som han själv har förbjudit: »Men den som inte håller sig till gärningar, utan tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig ( ton dikaiounta ton asebe), honom räknas hans tro till rättfärdighet». Såväl KB 1917 och NT-81 »slätar ut»: »... honom som gör den ogudaktige/syndaren rättfärdig». Men Paulus har nog medvetet formulerat sig tvärtemot 2 Mos 23:7 m fl för att framhäva det otroliga i Guds handlande (Schrenk, 219).

[Fetstil tillagd]


Hela Backs artikel finns att läsa här:

Ett viktigt ord 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teo - 27 januari 2020 23:30

Det finns förstås ett undantag när det gäller lydnaden mot överheten. Om överheten befaller något som strider mot Guds Ord, då ska vi inte följa det. Vi kan se exempel på det på flera ställen i Bibeln.   I 2 Mos 1 står det om hur farao befallde b...

Av Teo - 13 april 2017 21:33

Från Rom 12:1 skriver Paulus mer konkret hur vi ska leva det kristna livet. Först skriver han om församlingen och relationen mellan de olika lemmarna i kroppen, att "var för sig är vi varandras lemmar" (v.5). Sedan skriver han om relationen också til...

Av Teo - 14 januari 2017 00:44

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: 'Min är hämnden, jag ska utkräva den,' säger Herren. Men 'om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödan...

Av Teo - 13 januari 2017 00:41

"Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom 12:18)   Det finns två sidor av detta. Å ena sidan är det inte alltid möjligt att hålla fred med människor. Om de begär att vi ska kompromissa med något som vi inte får ...

Av Teo - 10 januari 2017 03:58

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på d...

Ovido - Quiz & Flashcards