Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Den nya födelsen

Av Teo - 20 februari 2011 01:49

När Nikodemus kom till Jesus på natten fick han veta att han inte kunde se Guds rike om han inte blev född på nytt. Nikodemus, som hörde till fariséernas parti, förstod inte att en människa behöver födas på nytt. Detta berodde på deras lära om människan och om syndafallet. Fariséerna bad i synagogan: ”Min Gud, ande (nesama) som Du givit mig är ren.”


Hugo Odeberg förklarar fariséernas lära om människan och syndafallet:


"Eftersom denna nesama enligt fariseismens uppfattning är oförstörbar,
kan den fariseiska judendomen inte uppbringa någon förståelse
för ett syndafall och ännu mindre för idén om arvsynden.
Berättelsen om syndafallet i Första Mosebok betraktas därför av
de fariseiska lärarna bara som ett typiskt exempel på den olydnad
gentemot Gud, som människan under vissa omständigheter kan
göra sig skyldig till. Man talar om de onda drifter, som står emot
de goda drifterna hos människan under hennes jordeliv. Dessa onda
drifter kan bara för en tid fördunkla andens renhet, gudagnistan
hos människan, men däremot aldrig utsläcka den." (Fariseism och kristendom, s.48)


Eftersom fariséerna inte förstod syndafallets konsekvenser kunde de förstås inte heller förstå att vi behöver födas på nytt. De förstod inte vad David lär när han bekänner:


"Se, i synd är jag född, och i synd blev jag till i min moders liv." (Ps 51:7)


Om det är utgångsläget för varje människa så är det inte bara att vända tillbaka till den man är "egentligen" är, när man fallit i synd. Tvärtom är det faktum att man fallit i synd ett bevis på vad som redan från början var sant: Vi är födda i synd. Därför lär Jesus: "Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." (Joh 3:3)


Hur sker då denna nya födelse? Jesus förklarar det ur olika synvinklar. Man föds av "vatten och Ande" (v.5), dvs genom dopet. Johannes Döparen hade förkunnat omvändelsens dop, till syndernas förlåtelse (Mark 1:4). Och den som är förlåten är medlem i Guds rike. Man föds "av Anden" (v.8), det vill säga, det är Gud som handlar. Johannes förklarar i början av sitt evangelium att de som tror på Jesus "är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud" (Joh 1:13). Det är alltså Gud som föder, det är den ena sidan. Den andra sidan är att människan då får tro. Hon "ser" Jesus och förstår vad Han har gjort, för hela världen och därför också för mig. Jesus förklarar vidare vad som sker vid den nya födelsen:


"Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen. Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv." (Joh 3:13-15)


Det som sker är att Guds Son blir människa, blir korsfäst och dör för våra synder. Och när vi ser och förstår detta, när vi litar på det, då är vi födda på nytt.


---


Nikodemus kom till Jesus för att han trodde att Jesus var sänd från Gud. Vi vet inte när han kom till tro. Men Johannes evangelium vittnar om att han var med och begravde Jesus, sedan Jesus blivit korsfäst, vilket tyder på att det under som Jesus här talade med Nikodemus om hade skett i Nikodemus liv:


"Även Nikodemus kom dit, han som första gången hade kommit till Jesus om natten. Han hade med sig en blandning av myrra och aloe, omkring hundra pund." (Joh 19:39)


Att förstå att det Jesus säger är sant är en bra start. Att förstå att Jesus har tagit straffet för våra synder, är Guds verk genom Guds ord: den nya födelsen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teo - 27 januari 2020 23:30

Det finns förstås ett undantag när det gäller lydnaden mot överheten. Om överheten befaller något som strider mot Guds Ord, då ska vi inte följa det. Vi kan se exempel på det på flera ställen i Bibeln.   I 2 Mos 1 står det om hur farao befallde b...

Av Teo - 13 april 2017 21:33

Från Rom 12:1 skriver Paulus mer konkret hur vi ska leva det kristna livet. Först skriver han om församlingen och relationen mellan de olika lemmarna i kroppen, att "var för sig är vi varandras lemmar" (v.5). Sedan skriver han om relationen också til...

Av Teo - 14 januari 2017 00:44

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: 'Min är hämnden, jag ska utkräva den,' säger Herren. Men 'om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödan...

Av Teo - 13 januari 2017 00:41

"Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom 12:18)   Det finns två sidor av detta. Å ena sidan är det inte alltid möjligt att hålla fred med människor. Om de begär att vi ska kompromissa med något som vi inte får ...

Av Teo - 10 januari 2017 03:58

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på d...

Ovido - Quiz & Flashcards