Direktlänk till inlägg 19 februari 2011

Konkordieformeln: Den enande lutherska bekännelsen

Av Teo - 19 februari 2011 02:33

Efter Luthers död började Melanchthon ändra vissa läror i den lutherska kyrkan. Han förde in en tredje orsak i omvändelsen, förutom Guds ord och Guds Ande. Den tredje orsaken, menade Melanchthon, var att människan inte gjorde motstånd. På det sättet kunde han förklara varför vissa blir omvända, men inte andra. Också andra lärostrider uppstod, om bland annat om lagens roll i det kristna livet. Därför författades Konkordieformeln (1577). Där bekände man tydligt hur en människa blir omvänd. I artikeln om den fria viljan står det:


"Likaledes tro, lära och bekänna vi, att människans icke pånyttfödda vilja icke blott är bortvänd från Gud utan även fientlig mot Gud, så att hon blott har lust och begär till vad som är ont och Gud emot..."


"Men Gud, den helige Ande, verkar omvändelsen icke utan medel, utan brukar därtill predikan och Guds ords hörande, såsom det står skrivet i Rom. 1: Evangeliet är en "Guds kraft" till frälsning."


"I detta ord är den helige Ande närvarande och öppnar människornas hjärtan, så att de, liksom Lydia i Apg. 16, giva akt därpå och sålunda bliva omvända endast genom den helige Andes nåd och kraft. Hans verk allena är människans omvändelse."


Man tar samtidigt avstånd från falska läror, så att det blir tydligt vad som verkligen bekänns:


"Hos äldre och nyare kyrkolärare förefinnas sådana uttryck som: "Deus trahit, sed volentem trahit", vilket betyder: "Gud drager, men han drager den som är villig." Vidare: "Hominis voluntas in conversione non est otiosa, sed agit aliquid", vilket betyder: "Människans vilja är icke overksam i omvändelsen, utan verkar något." Vad beträffar sådana talesätt, mena vi, att emedan de anföras som stöd för läran om den fria viljans verkan i människans omvändelse och mot läran om Guds nåd, de icke äro i överensstämmelse med den rätta lärans uttryckssätt och därför rätteligen böra undvikas, när man talar om omvändelsen till Gud."


"Däremot är det rätt att säga, att Gud i omvändelsen genom den helige Andes dragande av motsträviga och ovilliga människor gör villiga och att efter denna omvändelse människans pånyttfödda vilja i den dagliga botens övning icke är overksam, utan medverkar i alla den helige Andes verk, som han gör genom oss."


På liknande sätt bekänner man om goda gärningar, först den bibliska läran och sedan vad man tar avstånd från.


"Vi tro, lära och bekänna även, att alla människor, men i all synnerhet de, som äro pånyttfödda och förnyade genom den helige Ande, äro pliktiga att göra goda gärningar."


"I enlighet med det sagda förkasta och fördöma vi sådana påståenden, som då man skriver och lär, att goda gärningar äro nödvändiga för saligheten. Likaledes, att ingen någonsin blivit salig utan goda gärningar och att det är omöjligt att utan goda gärningar bli salig."


"Vi förkasta och fördöma även den läran, att tron och den helige Andes inneboende icke skulle gå förlorade genom uppsåtlig synd, utan att de heliga och utvalda skulle behålla den helige Ande, ehuru de falla i äktenskapsbrott och andra synder och framhärda däri."


---


Med denna bekännelse enades den lutherska kyrkan igen. I stort sett alla lutheraner skrev under Konkordieformeln, som också betyder "Enhetsformeln". Konkordieformeln prövades enligt Bibeln, som den själv anger i förordet att det bör ske, och så antogs den:


"Vi tro, lära och bekänna, att den enda regel och norm, varefter alla läror såväl som lärare böra prövas och bedömas, endast är Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, såsom det står skrivet: "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig", Psalt. 119."

 
 
Sara

Sara

20 februari 2011 01:44

Sådana här teologibloggar välkomnas varmt. Kul att läsa. Kan nog bli en del diskussioner här:)

http://www.jagmigochmittliv.bloggplatsen.se

Teo

20 februari 2011 01:48

Tack, Sara!
Vad roligt att du tycker så. :)

 
K

K

8 mars 2011 06:53

I ett av citaten från Konkordieformeln står det att Gud inte verkar omvändelse annat än genom Ordet. Innebär det att Gud inte kan omvända en människa på annat sätt än genom predikan eller Bibelordet? Kan Han, rent teoretiskt sett, möta en människa på exakt samma sätt som Han mötte Saulus på vägen till Damaskus?

http://tankaristillhet.bloggplatsen.se

Teo

8 mars 2011 13:19

Nej, det handlar inte om vad som är möjligt för Gud, utan om vad Gud har lovat. Gud har lovat att omvända människor genom sitt ord, men Han har inte lovat att göra det utan sitt ord. Därför ska vi inte söka Gud utanför ordet, eller räkna med att människor ska komma till tro utan att ordet förkunnas:

"Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar?" (Rom 10:14)

"Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord." (Rom 10:17)

Det var ett problem under reformationen - och det är det även nuförtiden - att människor har Biblar, men de vill hellre lära känna Gud på andra sätt.

 
K

K

11 mars 2011 17:15

Hur menar då den Luthers meningsmotståndare att en människa skulle kunna komma till tro och omvändas till Kristus?

Du skriver:
"Nej, det handlar inte om vad som är möjligt för Gud, utan om vad Gud har lovat. Gud har lovat att omvända människor genom sitt ord, men Han har inte lovat att göra det utan sitt ord. Därför ska vi inte söka Gud utanför ordet, eller räkna med att människor ska komma till tro utan att ordet förkunnas"

Kan vi sammanfatta det som att huvudvägen genom vilken Gud omvänder människor är genom predikan (hörandet), men att Gud likväl kan uppenbara sig för människor på ett mer påtagligt sätt än genom det?

http://tankaristillhet.bloggplatsen.se

Teo

11 mars 2011 21:39

I Augsburgska bekännelsen står det att vederdöparna och andra lärde "att den helige Ande kommer till människorna utan det utvärtes ordets förmedling genom deras egna förberedelser och gärningar." (Artikel V)

Men det är alltså inte vad Bibeln lär.

Rent innehållsligt kan man säga som du säger, men det kan bli vilseledande. Det vi behöver veta är ju vad vi ska göra för att vi själva och andra människor ska få tron och bevaras i den. Att då skriva om vad Gud kan göra tar fokus från vad Gud har lovat att verka genom.

Paulus uttrycker sig ju ganska kategoriskt i Rom 10 och vi har faktiskt inget annat löfte.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teo - 27 januari 2020 23:30

Det finns förstås ett undantag när det gäller lydnaden mot överheten. Om överheten befaller något som strider mot Guds Ord, då ska vi inte följa det. Vi kan se exempel på det på flera ställen i Bibeln.   I 2 Mos 1 står det om hur farao befallde b...

Av Teo - 13 april 2017 21:33

Från Rom 12:1 skriver Paulus mer konkret hur vi ska leva det kristna livet. Först skriver han om församlingen och relationen mellan de olika lemmarna i kroppen, att "var för sig är vi varandras lemmar" (v.5). Sedan skriver han om relationen också til...

Av Teo - 14 januari 2017 00:44

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: 'Min är hämnden, jag ska utkräva den,' säger Herren. Men 'om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödan...

Av Teo - 13 januari 2017 00:41

"Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom 12:18)   Det finns två sidor av detta. Å ena sidan är det inte alltid möjligt att hålla fred med människor. Om de begär att vi ska kompromissa med något som vi inte får ...

Av Teo - 10 januari 2017 03:58

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på d...

Ovido - Quiz & Flashcards