Direktlänk till inlägg 11 juli 2011

Jag och inte jag (beroende på hur man ser det)

Av Teo - 11 juli 2011 01:36

Den kristne har både en gammal och en ny människa. Den gamla människan är köttslig och Guds lag visar detta:


Vi vet att lagen är andlig, men själv är jag köttslig, såld till slav under synden. Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. (Rom 7:14-15)


Den nya människan, däremot, stämmer in i Guds lag. ("Jag har min glädje i dina bud, som jag älskar." [Ps 119:47]):


Om jag nu gör det jag inte vill, samtycker jag till lagen och säger att den är god. Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. (v.16-17)


Den nya människan syndar inte. Men jag är inte bara ny människa. Om jag ser till mig själv bara och inte till Guds Ande, som också bor i mig som troende, så egentligen inget gott:


Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. (v.18-19)


Men om man vänder på det igen:


Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. (v.20)


Och nu börjar vi se att det är två sidor. Å anda sidan finns det en ny, god vilja, i den kristne, å andra sidan är synden kvar och färgar allt:


Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig. Till min inre människa gläder jag mig över Guds lag, men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar. (v.21-23)


Så är det att var kristen. Och så kommer det att fortsätta att vara, fram till Jesu återkomst eller uppståndelsen, då kroppen förvandlas:


Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! (v.24-25a)


Men detta är så, inte nu. Nu pågår kampen:


Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag. (v.25b)

 
 
Ingen bild

Tomas (tomasbroder@live.se)

17 augusti 2011 16:05

Nej så är det inte att vara kristen! När jag blev frälst började Frälsaren leva mitt liv. Jag svänger inte mellan gamma och ny människa - det är redan över genom Jesu blod på korset. Det går att lita på och leva detta Frälsarens liv timme efter timme, dag efter dag. Kampen är över. Segern är vunnen - varför inte ta emot detta?

Teo

21 augusti 2011 03:27

Den gamla och nya människan existerar samtidigt. Det lär Bibeln klart och tydligt:
"Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni vill." (Gal 5:17)

När denna kamp är över så är man antingen död, eller så har man förlorat tron och därmed Guds Ande.

Det handlar inte om att vi inte skulle vara Guds barn genom Jesu seger: Hans försoningsdöd för våra synder och Hans uppståndelse som bekräftelse på att Fadern tagit emot offret.

Det handlar istället om att detta offer täcker alla våra synder, både de vi begått och de vi kommer att begå. Och vi får leva i den förlåtelsen och be som Jesus har lärt oss:
"Ge oss i dag vårt bröd för dagen.
Och förlåt oss våra skulder,
såsom också vi förlåter dem
som står i skuld till oss." (Matt 6:11-12)

Om vi ska be denna bön varje dag ("ge oss idag"), så kommer vi också att be om förlåtelse varje dag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teo - 27 januari 2020 23:30

Det finns förstås ett undantag när det gäller lydnaden mot överheten. Om överheten befaller något som strider mot Guds Ord, då ska vi inte följa det. Vi kan se exempel på det på flera ställen i Bibeln.   I 2 Mos 1 står det om hur farao befallde b...

Av Teo - 13 april 2017 21:33

Från Rom 12:1 skriver Paulus mer konkret hur vi ska leva det kristna livet. Först skriver han om församlingen och relationen mellan de olika lemmarna i kroppen, att "var för sig är vi varandras lemmar" (v.5). Sedan skriver han om relationen också til...

Av Teo - 14 januari 2017 00:44

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: 'Min är hämnden, jag ska utkräva den,' säger Herren. Men 'om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödan...

Av Teo - 13 januari 2017 00:41

"Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom 12:18)   Det finns två sidor av detta. Å ena sidan är det inte alltid möjligt att hålla fred med människor. Om de begär att vi ska kompromissa med något som vi inte får ...

Av Teo - 10 januari 2017 03:58

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på d...

Presentation


Men då vi har samma trons ande som i skriftordet: Jag tror, därför talar jag, så tror också vi, och därför talar vi. (2 Kor 4:13)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards