Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

Genom lagen lär vi känna synden

Av Teo - 15 juni 2011 23:15

Vad skall vi då säga? Att lagen är synd? (Rom 7:7a)


Vi har precis läst om "de syndiga begär som väcktes till liv genom lagen" (v.5). Frågan är därför naturligt: Är lagen synd? Svaret kommer genast:


Nej, visst inte! Men det var först genom lagen jag lärde känna synden. (v.7b)


Lagen hjälper oss att lära känna synden. Det kan man tycka är onödigt. Synden är ju inget vi vill lära känna. Men genom lagen ser vi hur vi är. Och om vi inte förstår hur vi är, så förstår vi inte att vi behöver frälsas. Ju djupare, å andra sidan, vi lär känna vår synd, desto mer förstår vi vårt beroende av Gud.


Jag hade inte vetat vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär. Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär i mig.(v.7c-8a)


Vi känner igen fenomenet. När man ser en skylt som det står "Nymålat - Rör ej!" på, så vill vi genast röra. På det sättet tar lagen fram synden i oss. Vi är upproriska i våra hjärtan och när vi får en befallning från Gud, så visar sig hjärtats inställning. Budet att vi inte ska ha begär borde inte vara något problem. Men lagen väcker vår synd:


Ty utan lagen är synden död. Förr levde jag utan lagen, men när budordet kom, fick synden liv och jag dog. (v.8b-10a)


Den naturliga människan tänker tvärtom. Om vi får lagen, då leder det till att vi lever bättre. Och vi kan ju till det yttre ändra hur vi lever, efter lagen. Men vårt inre förvandlas inte av Guds bud. Om vi vore goda skulle lagen ge oss liv. Men nu visar den istället och tar fram vår synd.


Då visade det sig att budordet som skulle föra till liv, blev till död. Ty synden grep tillfället och bedrog mig genom budordet och dödade mig genom det. (v.10b-11)

 
 
Ingen bild

JAKOB

8 juli 2015 12:40

Men om det står döda inte,så vill vi genast döda.På det sättet tar lagen fram synden i oss?

Teo

8 september 2015 15:48

Tack för din kommentar! Och ursäkta sent svar. Jag har inte varit inloggad på bloggen på länge.

Det som ofta händer när man hör Guds bud är att man tänker hur man på enklast sätt ska kunna hålla dem. Om det står "döda inte" så tänker man hur man ska kunna låta bli att döda, utan att man för den skull älskar sin medmänniska. Om vi tänker på att vi borde älska våra medmänniskor så kan det budet inte mana fram kärlek, utan istället kan kravet göra att vi önskade att vi inte hade några medmänniskor som vi behövde älska...

Så buden kan inte ge oss något som inte redan finns i våra hjärtan. De kan hjälpa oss att låta bli att göra den yttre gärningen, genom att påminna oss om vad som är rätt och fel. Men det enda de kan göra för hjärtat är att uppenbara vad som redan fanns där.

Den goda viljan att följa Guds bud får vi av evangelium. När vi har sett att vi inte kan hålla Guds bud, men samtidigt ser att Jesus hållit lagen i vårt ställe och att allt är färdigt, då får vi också Guds kärlek i våra hjärtan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Teo - 27 januari 2020 23:30

Det finns förstås ett undantag när det gäller lydnaden mot överheten. Om överheten befaller något som strider mot Guds Ord, då ska vi inte följa det. Vi kan se exempel på det på flera ställen i Bibeln.   I 2 Mos 1 står det om hur farao befallde b...

Av Teo - 13 april 2017 21:33

Från Rom 12:1 skriver Paulus mer konkret hur vi ska leva det kristna livet. Först skriver han om församlingen och relationen mellan de olika lemmarna i kroppen, att "var för sig är vi varandras lemmar" (v.5). Sedan skriver han om relationen också til...

Av Teo - 14 januari 2017 00:44

"Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: 'Min är hämnden, jag ska utkräva den,' säger Herren. Men 'om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödan...

Av Teo - 13 januari 2017 00:41

"Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er." (Rom 12:18)   Det finns två sidor av detta. Å ena sidan är det inte alltid möjligt att hålla fred med människor. Om de begär att vi ska kompromissa med något som vi inte får ...

Av Teo - 10 januari 2017 03:58

"Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont. Tänk på d...

Ovido - Quiz & Flashcards