Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Teo - 29 juni 2011 17:31

Vi vet att lagen är andlig, men själv är jag köttslig, såld till slav under synden. (Rom 7:14)


Detta är skälet till att vi behöver dö från lagen. Lagen är andlig, men själv är jag köttslig. Jag stämmer inte överens med lagen. Och som vi såg leder det till att lagen inte bara avslöjar min synd, utan också väcker den synd som finns i mitt hjärta. 


Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. (v.15)


Så är det kristna livet. Vi vill följa Guds vilja, men det klarar vi inte av. Det handlar naturligtvis inte om att kristna stjäl och mördar och begår äktenskapsbrott, utan det handlar om att även när vi gör det goda är synden hos oss. Som Paulus skriver någon vers senare. "Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig." (v.21) 

Ovido - Quiz & Flashcards