Alla inlägg den 2 juli 2012

Av Teo - 2 juli 2012 20:19

 
 
 

Och om han gjorde detta för att göra sin härlighets rikedom känd på barmhärtighetens kärl, som han i förväg har berett för härligheten? Det är ju oss han har kallat, och det inte endast från judarna utan också från hednafolken. (Rom 9:23-24)


För att se flytet i texten ser vi också på Åkesons mer ordagranna översättning nedan. Den är lite otympligare som svenska, men han hackar inte upp meningarna här och det gör det lite klarare. Han börjar meningen i v.22:


Men om Gud i stor långmodighet har fördragit vredeskärl, som hade tillrett sig till fördärv, i avsikt att visa sitt misshag och kungöra sin makt, så även på det han skulle kungöra sin härlighets rikedom på barmhärtighetskärl, vilka han förut berett till härlighet. vilka han ock kallade, (nämligen) oss, icke allenast av judar, utan ock av folkslag. (Rom 9:22-24)


Här kommer återgången till vilka som är Abrahams barn, Israel (v.6ff) , de kallade: Barmhärtighetens kärl som Gud berett till härlighet, dem har han kallat - och det är vi - inte bara från judarna utan också från hedningarna.


Detta är ingen teoretisk fråga, utan det gäller oss: Gud har kallat oss som Han redan tidigare berett för härligheten. Han har kallat oss, både från judar och från hedningar. Detta var något församlingen i Rom redan visste, eftersom den bestod både av judar och hedningar. Ändå var frågan aktuell: Hur kan det vara förhållandevis så många hedningar och så få judar som tror på Jesus Kristus? Paulus fortsätter nu med att visa att det är helt i linje med GT:


Så säger han genom Hosea: Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade. Och på den plats där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, där skall de kallas den levande Gudens barn. Men om Israel utropar Jesaja: Om än Israels barn vore talrika som havets sand, skall bara en rest bli frälst. Ty snabbt och slutgiltigt skall Herren hålla räkenskap på jorden. Jesaja har också förutsagt: Om Herren Sebaot inte hade lämnat kvar några efterkommande åt oss, då hade vi blivit som Sodom, då hade vi blivit som Gomorra. (v.25-29)


Gud tar upp ett folk som inte var Hans folk. De blir den levande Gudens barn. Men av Israel blir bara en rest frälst.


Mer om citatet från Hosea i nästa inlägg.

 

Presentation


Men då vi har samma trons ande som i skriftordet: Jag tror, därför talar jag, så tror också vi, och därför talar vi. (2 Kor 4:13)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards